سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مخازن اسید

 

مخزن اسید ویژه نگهداری اسید سولفوریک :

مخزن اسید سولفوریک ، تانکر یا منبعی پلی اتیلنی یا ازجنس پلی پروپیلن است که اسید سولفوریک با غلظت های مختلف از 15 تا 98 درصد را با خیال آسوده و ایمنی بالا در داخل آن نگهداری و ذخیره می نمایند  . اما در این قسمت لازم می دانیم در مورد خواص شیمیایی اسید سولفوریک برای شما مطالبی را ارایه نماییم. مخزن اسید باید مطابق با استانداردهای جهت طراحی و تولید گردد. این مهم در کارخانجات سازآب محقق می گردد. 

اسید سولفوریک :

اسید سولفوریک یک اسید معدنی خورنده است که در حجم و طیف گسترده ای تولید و در طیف وسیعی از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. فرمول شیمیایی اسید سولفوریک  H2SO4 است. اسید سولفوریک یک اسید معدنی بسیار قوی است که به دلیل چگالی بالا بعنوان اسید سنگین شناخته می شود. محلول شیمیایی اسید سولفوریک بسیار واکنش پذیر بوده و بسیار خطر ناک است که این موضوع در جا به جایی  و ذخیره سازی باید در نظر گرفته شود. H2 SO4 به اسید سولفوریک معروف است و به آن اسید باتری و یا دی هیدروژن سولفات نیز گفته می شود. اسامی دیگر که معمولا مورد استفاده قرار نمی گیرند شامل اسید سولفین و روغن ویتریول است . بطور معمول  محلول H2 SO4 ، 100درصد نیست و با آب رقیق می شود که در گزارشات بعنوان  غلظت اسید مشخص می شود. اسید سولفوریک یک مایع نیمه چرب و بدون بو است و از نظر ظاهری بسته به خلوص محلول از بی رنگ تا زرد متغیر است. مخزن اسید سولفوریک یکی از پرتقاضا ترین انواع مخازن استیل می باشد. اسید سولفوریک دارای ویسکوزیته بیشتر از آب است که در توصیف آن به عنوان یک محلول چرب نقش دارد. ویسکوزیته اسید سولفوریک در دمای 60 درجه فارنهایت ، 24?2 CP  می باشد. از نظر مقایسه ای آب دارای ویسکوزیته 1?0 CP  و روغن زیتون 85 CP  می باشد. ویسکوزیته ارتباط مستقیمی با دما دارد و با افزایش دما ویسکوزیته کاهش می یابد . بالا بودن ویسکوزیته در اسید سولفوریک مربوط به مقاومت در برابر حرکت بین مولکول، ساختار سه بعدی و جاذبه الکتریکی اجزای اتمی آن و گشتاور قطبی و افزایش پیوند هیدروژنی می باشد . همانطور که اشاره شد این اسید به دلیل چگالی بالا بعنوان محلول شیمیایی ” سنگین” شناخته می شود که به غلظت ویژه محلول وابسته است و می تواند از 1?07 تا 1?84 گرم در سانتی مترمکعب باشد . اسید سولفوریک در چگال ترین حالت خود تقریبا دو برابر سنگین تر از آب هم حجم خود می باشد. اسید سولفوریک یک اسید معدنی است که اتم اصلی آن گوگرد است. اسید سولفوریک نتیجه انحلال گاز سولفور تری اکسید در آب است. فرمول واکنش و ساختار مولکولی اسید سولفوریک بصورت زیر می باشد :

                                                                                                                      H2SO4(aq)  H2O(l) + SO3(g) =

اسید سولفوریک یک اکسید کننده قوی است که قادر به اکسیداسیون برخی از مواد شیمیایی و برخی از فلزات است و واکنش پذیری بالایی با آب دارد. واکنش بین آب و اسید سولفوریک بسیار گرما زا است و به همین دلیل می تواند بسیار خطرناک باشد به خصوص در اسید سولفوریک 80% ، واکنش با آب یا مواد شیمیایی دیگر گرمای زیادی ایجاد می کند و ممکن است برای مخزن ذخیره اسید و یا تجهیزات مرتبط با آن خطر ساز باشد.

انواع مخزن اسید از نظر شکل ظاهری :

همانطور که در بالا نیز عنوان شد مخازن اسید مخازنی از جنس استیل کربن و یا پلی اتیلن می باشند که در گروه مخازن تحت فشار می باشند و برای نگهداری و حمل ونقل اسیدهای خورنده مورد استفاده قرار می گیرند. مخازن اسید از لحاظ ظاهر و ساختار به چند نوع تقسیم می شوند:

·         مخزن اسید افقی

·         مخزن اسید عمودی

·         مخزن اسید مکعبی

·         مخزن اسید ته قیفی

انتخاب شکل مخزن اسید بسته به نوع اسید و کاربرد آن و شرایط پروژه تایین می شود. به طور مثال مخازن پلی اتیلن ضد اسید سازآب به صورت افقی و عمودی  از قطر 1?4 تا 3 متر و با طول یا ارتفاع متفاوت تولید می شوند. در مخازن فایبرگلاس امکان ساخت به صورت مکعبی و استوانه ای وجود دارد و معمولا برای مخازن ته قیفی از استفاده می شود.

قیمت مخزن اسید :

قیمت مخزن اسید از عوامل مختلفی تاثیر می پذیرد. ابعاد و اندازه مخزن، نوع و گرید ترموپلاستیک ، انواع قطعات منصوب بر روی مخزن ، نوع اسید و ... قیمت مخزن اسید را بالا و پایین خواهد نمود. اما مهمتر از قیمت ، اهمیت طراحی و استانداردهایی می باشد که در ساخت مخزن اسید مورد استفاده قرار می گیرد.

در حقیقت بدلیل اول خطرناک بودن اسیدها و دوم گرانبها بودن آنها قیمت مخزن اسید ، پارامتری بسیار مهمی برای کارفرمایان محسوب نمیشود . علی ای حال قیمت مخزن اسید پارامتری وابسته به عوامل زیر می باشد :

·         جنس بدنه منابع و مخازن

·         نوع اسید درون مخزن

·         دانسیته اسید

·         دمای اسید درون مخزن

·         اکسپوز (غیردفنی) یا دفنی بودن مخازن اسید

·         اتصالات مورد استفاده در بدنه مخزن اسید

·         ترکیب یا عدم ترکیب اسید با آب درون مخزن

جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت سازآب مراجعه نمایید.