سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فیلترشنی

 

فیلتر شنی چه کاری انجام می دهد؟

تصفیه آب از حیث حذف گل و لای، ذرات معلق و جامد در آب، کدورت، توسط دستگاههای فیلتر کننده نسبتا قوی مانند فیلتر شنی و فیلتر کربنی صورت می پذیرد. فیلتر شنی از سیلیس برای حذف تمام خواص ظاهری نامناسب در آب استفاده می کند. در فیلتر شنی آنتراسیت و کربن فعال دارد که می تواند به حذف بو و مزه بد آب نیز کمک کند. آبی خروجی از فیلتر شنی متناسب نوع فیلتر شنی( فیلتر شنی تحت فشار، فیلتر شنی سریع و فیلتر شنی آهسته) در مصارف گوناگون استفاده می شود. فیلتر شنی دارای یک مخزن با بدنه فلزی یا فایبرگلاس می باشد. در داخل آن سه لایه سیلیس و مقادیری کربن فعال و آنتراسیت ریخته شده است و یک صفحه نازل نیز در پایین ترین قسمت مخزن فیلتر شنی قرار داده می شود. فیلتر شنی مجهز به شیر ورودی ، خروجی، شیر بکواش و ... می باشد. در ادامه نکاتی را در ارتباط با فیلتر شنی برای شما ارایه خواهیم داد تا بهتر این تجهیزات را بشناسید.

نکاتی در ارتباط با فیلتر شنی :

یکی از مهمترین موارد استفاده فیلتر شنی و یا فیلتر کربنی، تهیه آب مورد نیاز صنایع مختلف می باشد بنابراین بهترین محل برای نصب فیلتر شنی در دستگاه تصفیه آب قبل از ورود آب به ممبرین ها می‌باشد. هدف از گذاشتن فیلتر شنی و فیلتر کربنی بر سر راه دستگاه تصفیه آب صنعتی حذف ذرات معلق در آب و حذف کلر می‌باشد. این 2 ایتم مهم ترین مواردی هستند که می‌بایست قبل از رسیدن آب به فیلتر ممبرین، توسط صافی شنی حذف شوند. اگر بخواهیم مسیر عبور آب در دستگاه تصفیه آب صنعتی یا دستگاه    RO را با هم بررسی کنیم بدین صورت است که آب توسط پمپ فید(Feed pump)یا پمپ آب خوراک از مخزن برداشت می‌شود و پس از عبور از صافی شنی، ذرات معلق و مخلوط موجود در آب حذف می‌شود. سپس وارد صافی شنی کربنی می‌شود تا کلر و دیگر مواد آن حذف شود و بعد از آن وارد هورینگ کارتریج شده که آب با شفافیت و کدورت هر چه کم تر وارد ممبرین ها بشود. بعد از این که آب از فیلتر کارتریج عبور کرد توسط پمپ فشار بالا دستگاه(پمپ طبقاتی یا پیستونی وhigh pressure pump )وارد ورودی پرشر وسل ها(pressure vessel)می شود که فیلتر های ممبران در آن قرار دارند. وجود شیر هوا گیری در فیلتر شنی بسیار اهمیت دارد. این شیر برای تخلیه هوا(air  outlet )موجود در فیلتر شنی در هنگام راه اندازی آن استفاده می‌شود تا مانع از ایجاد فشار مضاعف در فیلتر شود. فشار هوا در بعضی از موارد باعث ترکیدن مخزن می‌شود.یکی دیگر از نکات مهم در استفاده از فیلتر شنی بحث بکواش فیلتر شنی و زمان دقیق انجام این کار می باشد که در ادامه به شما خواهیم گفت چگونه تشخیص بدهید که زمان بکواش سیلیس ها فرا رسیده است :

1اختلاف فشار در ورودی و خروجی فیلتر شنی نشان از نیاز  فیلتر شنی به شستشو دارد. در صافی های شنی می‌بایست گیج فشارنصب شود که این اختلاف فشار را نشان دهد. اختلاف فشار حداکثر باید 20 پی اس(PSI)(Pounds per square inch)(پوند در هر اینچ مربع)، باشد.

2افت دبی یکی دیگر از علائم شستشوی فیلتر می‌باشد. این کاهش دبی کاملا قابل شناسایی می‌باشد و یا می‌توان با مانیتور کردن آن(GPM، LPM، LPH، M3/H، M3/D)به این افت دبی پی برد. افت دبی معمولا به افزایش فشار و پودری شدن آب همراه است.

3کاهش وضوح آب خروجی از فیلتر یکی دیگر از نشانه های شستشوی فیلتر می‌باشد.اگر آب خروجی از فیلتر کدورت داشت و یا شفاف نبود نشان می‌دهد که فیلتر شنی نیاز به شستشو دارد.

نازل فیلتر شنی :

 همانطور که در بالا نیز اشاره نمودیم در پایین ترین قسمت فیلتر شنی یک صفحه نازل قرار داده شده است تا تصفیه نهایی آب خروجی از فیلتر شنی را انجام د هد. نازل صافی شنی قطعه ای است شیار دار که در کف صافی شنی بر روی صفحه نازل نصب می‌شود که مهم ترین قطعه در فیلتر شنی محسوب می‌شود. کار نازل یکنواخت کردن جریان آب در فیلتر در هنگام انجام عمل تصفیه و بکواش می‌باشد. در هنگام بکواش برای جلوگیری از رد شدن سلیس و یا کربن و حتی رزین در سختی گیر ها وجود نازل امری ضروری است. یکنواخت بودن جریان در طراحی و ساخت یک فیلتر شنی بسیاز حائز اهمیت است لذا برای این کار باید فواصل بین نازل ها که بر روی صفحه نازل با بوشن وصل شده اند، رعایت شود در صورتی که این فاصله رعایت نشود کارایی فیلتر کم شده و صافی شنی خیلی سریع نیاز به شستشو پیدا می‌کند. فاصله بین نازل ها در فیلتر معمولا بین 7 تا 10 سانتی متر تنظیم می‌شود و در هر متر مربع می‌بایست حدود 60 عدد نازل 2/1 اینچ نصب شود. بحث شیار هر نازل بستی به سایز و دانه بندی سلیس دارد که معمولا از 0.1 تا 0.5 است البته نازل های رزینی نسبت به نازل های شنی، دارای ضخامت کمتری هستند. جهت خرید و ثبت سفارش فیلتر شنی با کارشناسان فروش شرکت سازآب تماس برقرار نمایید.